dinsdag 15 november 2016

Het Journaal van Bontekoe



Het journaal van Bontekoe







"Het journaal van Bontekoe: is geschreven door W.Y. Bontekoe. Dit boek is een reisverslag van schipper Bontekoe, over de vaartocht die hij in opdracht van de VOC in de 17e eeuw maakte. Het (dag)boek is geschreven in de ik-vorm en heeft geen hoofdstukken. Het verhaal speelt zich tussen 1618 en 1625 af en wordt in chronologische volgorde verteld. Het thema is zeevaart en het motief is god.





Willem Ijsbrands Jr. word op 20 jarige leeftijd, in opdracht van zijn vader, schipper van de Bontekoe. Sindsdien draagt hij de bijnaam Bontekoe. In de daaropvolgende jaren heeft hij handel vervoerd over de Europese wateren. Op een reis naar Sevilla werd zijn schip op 17 september 1617 door zeerovers beroofd. Boetekoe werd gevangen gezet. Boetekoe werd op 13 oktober van dat jaar door de Hollanders vrijgekocht, waarna hij in 1618 op 31 jarige leeftijd in dienst trad bij de VOC. Op 28 december van dat jaar begon hij aan zijn eerste opdracht in dienst van de VOC. Als schipper van de Nieuwe Hoorn vertrekt Bontekoe met zes andere schepen naar de stad Bantam op Java. 
Vanaf hier begint "Het Journaal van Bontekoe". 

Op de Atlantische Oceaan raakt de Nieuwe Hoorn van de andere zes schepen verwijderd. In de Straat Soendra vliegt het schip, beladen met 350 vaten buskruit, bij een ongeluk in brand en ontploft. In een sloep weten Bontekoe en een deel van de bemanning te ontsnappen. Er is meteen sprake van voedselgebrek. De bemanning moet bijna overgaan tot kannibalisme door de scheepsjongens op te eten. De sloep bereikt gelukkig op tijd de kust van een eiland vlakbij Sumatra. Op Sumatra zelf krijgen ze het vervolgens aan de stok met de plaatselijke bevolking, waarbij weer een deel van de bemanning omkomt. Als de overlevende met een vlot de zee op gaan, worden ze opgepikt door een Nederlandse vloot. 

Eenmaal aangekomen in Batavia word Bontekoe door gouverneur-generaal Jan Pieterszoon Coen ingezet om wit koraal naar het fort in Batavia te brengen. Na deze tocht wordt hij naar de Zuid-Chineese Zee gestuurd een handelsovereenkomst met China te forceren. Wanneer diplomatie mislukt worden twee dorpen in brand gestoken en 1000 Chinezen als gevangenen aan boord gezet. Slechts enkele tientallen overleven de reis naar de Pescadoras eilanden (bij Batavia). De Chinezen sturen als reactie 10.000 bewapende soldaten naar het in aanbouw zijnde fort op de Pescadoras. De Nederlanders besluiten te vertrekken en sluiten een akkoord met de Chinezen. Voortaan zou Nederland alleen op het eiland Formosa nog handel bedrijven (porselein en zijde export). 

Op 25 november 1625 keert Bontekoe als gezagvoerder van het schip Hollandia terug in de Nederlandse Republiek. 





De naam "Het journaal van Bontekoe" slaat op het feit dat dit boek een fragment is uit het dagboek van Bontekoe, dat door Bontekoe en Thomas Rosenboom herschreven is. Gedurende het hele boek benadrukt Bontekoe het belang van god. Zo is god de reden dat hij zijn reis overleefd heeft. Ook beweert hij dat alles goed komt zolang je in god gelooft.

Ik vond het erg leuk om dit boek te lezen. Doordat er veel uitdagende twisten in zitten, zoals de ontploffing van de Nieuwe Hoorn, veranderd de handels reis in een strijd om te overleven. Ik vond dit erg aansprekend. 


Auteur:Bontekoe, W.Y.
Jaar uitgave:1646
Uitgeverij:Atheneum, Polak & Van Gennep
Plaats:Amsterdam
Aantal pagina's:164

Recensies:
-http://www.volkskrant.nl/archief/thomas-rosenboom-bewerkt-bontekoe~a584708/
-http://www.trouw.nl/tr/nl/4512/Cultuur/article/detail/2484661/2001/08/27/Toen-het-schip-in-honderdduizend-stukken-sprong.dhtml

Geen opmerkingen:

Een reactie posten